Senaste inläggen

Av KB - 8 mars 2010 20:02

Nä, det är väl dags att bryta tystnaden.

   Har varit tufft att komma igång efter fotstukningen och en del misärveckor träningsmässigt.

Terräng-SM känns naturligvis inte rimligt i år. DNS-tipparen vann! :-)

   Jag behöver nog helt enkelt inse hur mitt liv ser ut nu och att jag nog är och får förbli en motionslöpare, som kanske då och då känner inspiration och får tid till några bra träningsmånader och kanske gör något ok lopp.

Det är inget stort beslut och förändrar inte min nuvarande situation särskilt mycket. Med åren hoppas jag kunna finna mer tid och inspiration till träning och kanske bli slagkraftig i M35.

   Vet också att denna sida kanske inte gjort skäl för namnet "blogg", utan kommer nog fortsätta att fungera som en "hemsida" med en liten rapport då och då.

   Löpningen kommer att fortsätta att vara en stor del av mitt liv både som allmänintresse och egenintresse.


Nu väntar jag på att våren ska komma på riktigt för jag vet att min skog ligger där och väntar på lite härlig terränglöpning.

ANNONS
Av KB - 8 februari 2010 08:23

Sedan min lilla satsning börjande har det otäckt nog gått nedåt med mängden: 94 km, 82 km, 80 km, 50 km och nu 45 km!!!

   Nu är det kanske inte hela sanningen eftersom v. 4 såg bra ut fram till helgen när ITB-syndromet kom krypande. Den gångna veckan har jag därför för säkerhets skull sprungit varannan dag och försökt hålla ganska bra fart (2 stycken 5000 m snabbdistans på 18:32 och 17:58).

   Dels för att upprätthålla redan uppnådd fitness och för att skona senstråket utanför höger knä där det började sticka och göra ont.

   Läget efter 15 km distans igår är dock OK, vilket ger förhoppningar för denna veckan. Helt klart är att jag måste tillbaka till 80-km-veckorna igen, minst.

   Lite tråkigare är att träningskortet går ut imorgon eller idag. Kan stolt meddela att jag inte duschat hemma en enda gång de senaste 30 dagarna!

ANNONS
Av KB - 2 februari 2010 23:34

Dags för en liten uppdatering.

Förra veckan blev verkligen inget att skryta med, bara totalt 50 km, men då ska det sägas att lördagens dubbelpass och söndagens långpass fick ställas in helt av försiktighetsskäl. På fredagen fick jag nämligen ganska rejäla känningar av löparknä eller ITB-syndromet på höger utsida.

   Drabbades av detta 2002 men körde på ändå vilket gjorde att skadan blommade ut ordentligt och jag sprang ingenting på 6 månader.

Därför ville jag vara smartare den här gången.

Även om det känns som om resten av kroppen är hyfsat med på 80-90 km per vecka med 2 tröskelpass, så finns det tydligen separata senor som inte riktigt vill vara med. Sad but true, som man uttyckte det på The Black Album.

   Efter några dagar av stretch, isning och lite voltarenkräm, så hoppade jag ikväll upp i sadeln och körde snabbdistans med fin känsla (5000 m på 18:30 min). Känns som om tröskeln förskjutits en helt ok bit faktiskt om jag jämför med för 4 veckor sedan.

   Målet med denna veckan får bli att känna mig för och förhoppningsvis komma igång bra igen.


I dessa tider av dåliga löpförutsättningar är det av största vikt att motiveras av tidigare bra upplevelser, därav denna bild vid lägereleden med Shagg.



  

Av KB - 25 januari 2010 19:33

Nu har jag vaknat till för ett litet inlägg igen!

   Tredje veckan i satsningen är nu avklarad utan några större problem. Dock uteblev ett lätt distanspass pga. lite vadont (ville inte chansa) + att jag var övertygad om att jag skulle bli förkyld (kli och lätt ont i halsen), vilket gjorde att totalmängden blev i det nedre spannet av mitt mål.

Efter lite kurering med salvor, vitlöksklyftor, zinktillskott, kamomillte, echinacea och Tingsrydsöl, så var kroppen redo för löpning igen på torsdagen.

Totalmängden för veckan blev 80 km, med 2 bra tröskelpass.

   En stege, 4000, 3000, 2000 m. och ett klassiskt 10*1000 m. Allt i god men behaglig fart runt 3.45-3.48 min/km.

   Nu tror jag att både kropp (muskler, senor och immunförsvar) och knopp (psyket/vanan/motivationen) snart är anpassat till denna träningsmängd.

   Innan jag ropar hej så vill jag dock genomföra vecka 4 (denna vecka). Nu märker jag att förkylningar och vinterkräksjukor börja härja i min omgiving också, försöker sköta mina kort men kan inte bestämma hur andra lever sina liv tyvärr.

   Ser fram emot att få möta en del storlöparprofiler i helgen.

Av KB - 18 januari 2010 23:46

Idag visade vågen 72,3 kg.

Jag har alltså lyckas bli fetare (300 g) under 2 veckor där jag snittat på 88 km/vecka.

Eller finns det måhända någon annan förklaring? Vill inte Dr Spenat stämpla in med en fysiologisk uppsats? 

Av KB - 17 januari 2010 23:18

Ännu en träningsvecka är slut och ska sammanfattas!

   Valde medvetet att sänka mängden något denna vecka och baka in grundläggande tröskelträning som är så viktigt för att bygga upp den aeroba grunden. Körde också fler sammanhängande pass istället för uppdelade (läs: 15 km distans istället för dubbelpass 2*7,5 km).

   Känner mig nöjd med totalt 82 km, med 2 tröskelpass (totalt 20 km) + lite mage/rygg efter ett par av passen.

   Lite annan kuriosa är att denna vecka blivit lite av en temavecka, alla utom 1 pass har nämligen haft en totalmängd på 15 km.

   Angående framtiden så har jag följande tankar:

Mängden ska jag försöka lägga på mellan 80-100 km/vecka i någon månad till att börja med. Fokus ska vara på kontinuitet, antalet löpta kilometrar i "distansfart" och något tröskelpass regelbundet, för att få lite proggresivitet i upplägget.

   Det fanns en tid när jag hade ett låst schema för varje vecka och gjorde knappst aldrig något avsteg. Det passade mig nog väldigt bra då, men nu känner jag att jag lät kan må dåligt och känna misslyckande över sådant tänk. Jag har en grundtanke för varje vecka, men bestämmer vanligen först samma dag vad jag ska köra. Beroende på känsla i kroppen, vad jag kört dagen innan och på övriga livspusslet, tider etc.

   Det viktigaste är helt enkelt att jag springer. När det blir dags att skärpa till snabbheten ska jag försöka detaljplanera lite mer, men inte för mycket.

   Förövrigt känner jag mig skadefri och har inte haft några stora problem att tåla träningen.

   En rad skavanker dock: blåsor på båda småtårna (klädda i compeedplåster), ont under vänster häl, lite smärta i vänster ljumske, ont i benhinnorna från och till (just nu något bättre), hade lite stickningar i hamstring och vader under tröskelpassen.

   För den otålige så kan jag nästan lova att det blir invägning nummer 2 imorgon!

Av KB - 12 januari 2010 23:11

Idag blev det ett dubbelpass med många timmar emellan sig, ikväll vid 22:30 när jag avslutade 10*1000 m, 1 min vila, så kändes det som om det var igår jag sprang 8 km distans, men det var i morse 05:30.

   Lite stickningar i västra hamstring redan vid intervall 3 eller 4 ikväll. Får hålla det under uppsikt.

   Kollade upp lite vad som krävs (eller iallafall krävdes) för att bli topp 40 på Terräng-SM, allt för att klara Shaggys utmaning. Det visade sig vara ganska tufft. Riktigt tufft!

   En så pass god löpare som Henrik Weinessen, Björnstorps IF, var 39:a i Växjö 2008. Han gjorde ju sub 33 min på en asfaltsmil (+ ett antal 33-lopp på milen) samt 9-blankt på 3000 m förra året.

   Och i förra årets T-SM hittar man självaste Snipen Källmén på plats 40. Gammal storlöpare, men ett antal sub9-lopp på 3000 m även i modern tid.

   Det kommer att krävas en hel del träning således.

Ber också att få meddela er, speciellt Dr Spenat, att jag ätit spenatsås 3 dagar på rad.

  

Av KB - 10 januari 2010 22:15

Denna första offentliga veckan i resan mot Terräng-SM kan jag redovisa följande:


Mängd: 93,8 km (snittfarter 4.25-4.40 min/km)

Övrigt: 2 korta cirkelträningspass med fokus på överkropp

Känsla: Hela kroppen mår bra UTOM, som vanligt, benhinnorna som jag för tillfället kyler ned med kylpåsar.

 

Jag har också fått min första sponsor i Dr Spenat (alias Filip L.), som erbjuder sig stå för anmälningsavgiften (100 kr). Just denna avgift är väl dock det enda som jag får från klubben, men jag förutsätter att Spenaten omformulerar sin insats till något annat nyttigt i min satsning.

   Jag är naturligvis oerhört tacksam och detta väcker samtidigt en tanke om att även andra som vill stödja mig med enkla medel gärna får göra det.

   All form av sponsring som jag fått och accepterat kommer att publiceras som ett stående inslag till höger på denna sida.

   Det är ju trots allt mkt som behövs; resa, boende, nya träningsskor, återhämtningsdryck, havregryn m.m



  

Presentation

Omröstning

Mina sponsorer inför Terräng-SM.
 Dr Spenat: Hittills okänt ekonomsikt bidrar + gratis fystest på labbet
 Shaggy: 1000 kr om jag blir topp 40 + ölkväll på O´learys

Fråga mig

0 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010
>>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ En motionslöpares vedermödor med Blogkeen
Följ En motionslöpares vedermödor med Bloglovin'

Gästbok


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se